القائمة الرئيسية

الصفحات

مع سلسلة التسويق الرقمى هنبدا نتعلم أساسيات التسويق والاعلانات و SEO والكثير مما يتعلق بالتسويق الرقمى 




• أول حاجه هتعرفها هى الـ Marketing plan 

 لما تبدأ تعمل الـ Marketing Plan وتمشي فيها ورا خُطى الـ Business Model اللي عملتها، هتعرف إن مش كل الطرق تؤدي إلى روما!

وإن اللي بيرتب أفكاره في الـ Planing مش زي اللي ماشي ورا الماشين و مش عارف هو رايح فين! ولأ جى منين!

من أهم أسباب نجاح الـ Business بتاعك إنك تعمل Marketing Plan لإنها عليها عامل نجاح كبير وبتحققلك التارجت اللي انت عاوزه

وعشان احنا عارفين هي مهمه قد إيه؟  جبنالكوا خطوات الـ Marketing Plan

إقرأ وكمل للآخر وهتخرج منه بكنز خطير.

1_ الـ Executive summary
وهنا انت بتحدد نظرة شاملة عن الـProduct  والـMarketing Mix ، والـMission ، والـ Vision وطبعا بيكون معاك الـBrief

2_ الـ Curent Situation Analysis
بتحلل 3 حاجات

• الـ Campany

هتدرس وضع الشركة بشكل متكامل الوضع المالي، الخدمات والمنتجات اللي بتقدمها، فريقك، المكان، وكمان بتشوف نقط القوة والضعف للشركة وبتعمل SOWT Analysis
بتعرف إيه القيمة المضافة اللي عندك

•الـ Campetitors

بتدرس منافسينك في السوق وتشوف كل منافس ليه قد إيه من الـ Market Share في السوق وإيه نقط المميزات اللي عندهم وإيه الإستراتيجيات اللي قايمين عليها
وطبعا لازم تعمل Industry analysis عشان تحمي نفسك من تهديدات السوق

•الـ Customer

بعد مابتكون عرفت مين الـ Buyer Persona اللي هتستهدفها للمنتج بتاعك لازم تدرسها كويس اوي وتفهم الـ Audience بتوعك بياخدوا قرارتهم الشرائية على أي أساس

وبتحدد  Factors الـ PSTEL اللي بتأثر على  الشريحة المستهدفة
[Political , Economic , Social , Technological , Environmental , Legal ]

3_ الـ Marketing Objectives

قولنا في الأول إنك لازم تكون محدد وواضح وعشان كده أهدافك كمان لازم تكون محددة و SMART ، يعني تكون
Speccfic , Measurable , Able to achieve , Realistic , Time mangement

4_ الـ Strategy

هنا بتحدد الـ Marketing Strategies اللي هنمشي عليها وديه من أهم الخطوات اللي لازم تركز فيها، واللي لازم تكون ماشية مع الإستراتيجيات الإدارية في نفس الإتجاة، وإلا هيكون في حقل ألغام في الطريق قدام!

- الـ STP Model ا( Segmentation , Targeting , Positioning )
•الـ Segmentation وهي تقسيم السوق لشرايح علي حسب حاجة العميل وسلوكه ، الـ Lifestyle  والـ Personality , Usage  Volume , Income ,Gender Age

•الـTargeting تحديد او عدة شرايح اللي منتجك بيقدر يحللهم مشكلة أو بيسد ليهم حاجة

•الـ Positioning تحديد الصورة الذهنية اللي عاوزها تقعد وتربع في دماغ العملا المستهدفين وبتركز فيها ع ميزة تنافسية عندك مش عند غيرك

- الـ Competitive advantage
السوق حرب مفتوحة بينك وبين المنافسين طول الوقت وعشان تدخل الحرب ديه لازم يكون عندك سلاح تنافس بيه ، والا هتكون Out مع أول ضربة!
لو معندكش ميزة تنافسية اوعى تنافس لانك هتكون خسران في كل الأحوال..

الـ Competitive advantage بيتقسم لتلاتة:

1_ الـ Cost Leadership Strategy
وهنا انت بتنافس بأقل سعر للمنتج مع جودة عادية
2_ الـ Differentiation Strategy
بتخرج عن المألوف وتحاول تبتكر ميزة جديدة مكنتش موجودة وهنا العملا هيشتروا منتجك بالسعر اللي تطلبه
3_ الـ Focus Strategy
بتركز على فئة معينة في إنك تلبي حاجة ليهم وده بيكون أكتر في الأسواق الصغيرة

- الـ Growth Strategies
أي منتج بيمر ب4 مراحل ع مدار حياتها وبنسميه
Proudct life cycle stages
[Introduction , Growth , Maturty , Diciline]

وفي محاولة لمنع المنحنى إنه يوصل لمرحلة الموت الشركات بتلجأ لمجموعة إستراتجيات عشان ترجع منتجها لمرحة النضج من تاني عشان تحافظ على مستوى مبيعاتها..
وده من خلال:
• الـ Market Peneration Strategy
Same product same maket
بتبني Building community بينك وبين العملا في نفس السوق ولنفس الشريحة
• الـ product Development Strategy
new product same market
بتحاول تجدد من منتجك عشان تكسب ثقة العملا

• الـ Market Development Strategy
same product new market
يتفتح لنفسك سوق جديد بنفس المنتج بتاعك عن طريق فتح نوافذ في أماكن جديدة ، أو تستهدف شريحة جديدة مع الحفاظ على شريحتك الأساسية

• الـ Diversification Strategy
new product new market
بتخلق منتج جديد وبإسلوب جديد تمامًا

5_ الـ Tactics
هنا انت بتحدد الـ Tools اللي هتستخدمها  والقنوات اللي هتعلن عن منتجك فيها

هتحدد الـ Marketing Mix
( Product , Price , Place Promotion )

6_Marketing Budget
بنحسب الميزانية اللي هنستخدمها عشان نماركت للمنتج سواء باننا نحط ميزانية ثابتة او نحط ميزانية مقاربة للمنافسين

7_ الـ Marketing Implementation
هنا انت بتحط الـ Plan موضع التنفيذ بتحدد كل خطوة انت هتعملها الوقت اللي هتحتاجه فريق العمل و الـ Tools اللي هتساخدمها

8_ الـ Marketing Evaluation
بعد ماتبدأ تنفيذ محتاج تقييم ، تقدر تقيم شغلك بأكتر من طريقة..
زي إنك تقيس ROI ، بتقييس إجمالي المبيعات ، رد فعل العملا إذا كان في صالحك أو ضدك ، او تشوف الـ Actions of competitors

لما بتقييم بيبقى عندك Control بشكل مستمر عشان لو حصل أي دروب تقدر تسيطر عليه

9_ الـ conclusion
وده بيكون إختصار للـ Plan كاملة عشان تركز فيها على أهم النقط اللي هتنفذها عشان ماتوهش منك

اللى فات ده كان عبارة عن مقدمة للـ Marketing Plan، وطبعا الموضوع اكبر من كده بـ مراحل، بمعنى إن ده هدفه يعرفك بشكل مبدئي مكونات الـ Marketing Plan

خليك متابع هنا عشان يوصلك كل جديد.

ده قائمة ل 23 موقع و أدوات نقدر نعرف من خلالها احصائيات و تحليلات في مجال التسويق الرقمي هيفيدوا الشركات و اللي شغالين في المجال :

Digital Marketing Statistic Tools & Website:
--------------------------------------------

1: http://www.smartinsights.com/
2: http://www.itu.int/ITU-D/ict/statistics
3: https://www.globalwebindex.net/blog
4: http://www.similarweb.com/
5: http://www.nielseninsights.eu/
6:http://www.comscore.com/Insights/Blog
7: https://www.cmocouncil.org/
8: http://www.marketingcharts.com/
9: http://www.emarketer.com/
10: http://www.iab.net/research
11: http://www.internetlivestats.com/
12: http://wersm.com/
13: https://freely.net/marketing-statistics/
14: http://www.statista.com/
15: http://marketingland.com/
16: https://www.typeform.com/
17: http://www.clickinsights.io/
18: http://heat-map.co/
19: https://www.usertesting.com/
20: https://qualaroo.com/
21: https://www.wolframalpha.com/input/?i=facebook+report
22: https://www.facebook.com/ads/audience-insights/
23: https://moz.com/followerwonk/

تعليقات